Traczyk z ING Usługi dla Biznesu: musimy wspierać firmy, by mogły się rozwijać
W przyszłości banki będą oferowały firmom coraz więcej ściśle zintegrowanych usług. Chodzi przede wszystkim o maksymalne upraszczanie prowadzenia firmy, ocenił w rozmowie z ISBnews.TV Bartosz Traczyk, prezes ING Usługi dla […]
W przyszłości banki będą oferowały firmom coraz więcej ściśle zintegrowanych usług. Chodzi przede wszystkim o maksymalne upraszczanie prowadzenia firmy, ocenił w rozmowie z ISBnews.TV Bartosz Traczyk, prezes ING Usługi dla Biznesu.
– Usługi bankowe dla biznesu będą oferowały coraz więcej w zakresie zaspokajania potrzeb firm. Bank ma wiele naturalnych synergii dla swojego podstawowego produktu, jakim jest rachunek bankowy, który można łatwo zintegrować z innymi usługami, np. księgowością oraz informacją o płatnościach przychodzących i wychodzących na rachunku, z informacjami, które mamy na fakturach. Dzięki temu przedsiębiorca może zostać odciążony w codziennych czynnościach administracyjnych – powiedział Traczyk w rozmowie z ISBnews.TV.
Jego zdaniem pandemia zmieniła naszą rzeczywistość i będziemy mieli do czynienia z szybszą digitalizacją usług.
– Przedsiębiorcy bardzo aktywnie wykorzystują to w swoich modelach biznesowych. Z fundamentalnego punktu widzenia, pandemia nie wpłynie diametralnie na polską przedsiębiorczość, niemniej jednak firmy muszą ten czas aktywnie wykorzystać i nawiązywać szersze relacje z klientami, niekoniecznie z własnego regionu. Pandemia uczy nas, że bariera geograficzna traci na znaczeniu – dodał.
Jednym z dynamicznie rozwijających się segmentów rynku jest e-commerce. Wartość polskiego rynku e-commerce – według rożnych szacunków – oscyluje między 60 mld zł a 120 mld zł.
– Widzimy bardzo wyraźnie, że zaciera się granica między klasycznym e-commercem rozumianym jako ta część handlu detalicznego, która jest realizowana przez sklepy internetowe, a wchodzeniem rozwiązań e-commercowych, internetowych, w różne inne działy gospodarki – powiedział Traczyk.
Jego zdaniem zjawisko szeroko rozumianego e-commerce jest sposobem robienia biznesu jako istotnego elementu nawiązywania relacji przez internet, finalizowania transakcji oraz płacenia za produkty, usługi przy pomocy różnego rodzaju metod płatności on-line.
– Tak szeroko zdefiniowane zjawisko będzie rosło bardzo szybko. Moim zdaniem możemy spodziewać się w najbliższych latach wzrostu rzędu 20% – dodał.
Traczyk zaznaczył, że słabością polskiego e-commerce-u na tle europejskim, jest koncentracja sklepów internetowych w zdecydowanej większości na rynku wewnętrznym.
– To widać w europejskich badaniach. Jesteśmy w pułapce średniego rynku, który dla wielu jego uczestników jest wystarczający. Jeśli chodzi o wartość eksportowego handlu internetowego, to Polska jest w ogonie na tle innych krajów w Europy. Ale trzeba podkreślić, że polski e-commerce jest bardzo nowoczesny, a zakupy i płatności są niezwykle wygodne – zaznaczył.
Jeśli chodzi o ofertę banków dla przedsiębiorców, to zdaniem Traczyka pewne trendy mocno przyspieszyły.
– W ING kładliśmy na to nacisk już wcześniej. Przykładem są płatności internetowe Moje ING, czyli rozwiązanie płatnicze dla sklepów internetowych. Obroty w naszej bramce płatniczej w zeszłym roku wzrosły 5-krotnie. Liczba sklepów, które obsługujemy, również uległa podwojeniu – podkreślił Traczyk.
Innym dynamicznie rozwijającym się obszarem jest ING księgowość, która pozwala klientowi wirtualnie korzystać z usług biura rachunkowego. – Większość firm w czasie pandemii ograniczyła fizyczny kontakt z księgowym. Z naszego punktu widzenia teraz jest właściwy moment do jeszcze większego i bardziej dynamicznego skalowania tego typu usług – powiedział prezes ING Usługi dla Biznesu.
Rozmowa z Bartoszem Traczykiem jest dostępna także w SoundCloud