Bogdan Pęski: Szkło na wagę złota
Rozmowa z Bogdanem Pęskim, prezesem Zarządu B.D. Art. Agencja Informacyjna: Jak w ostatnich miesiącach zachowują się ceny szkła w Polsce? Co ma wpływ na stawki szkła? Bogdan Pęski: Ceny szkła rosną – główny powód podwyżek to bardzo duży popyt. Z raportów wynika, że najszybciej zapotrzebowanie na ten materiał będzie rosło na Bliskim Wschodzie i w Afryce, gdzie zużycie szkła na mieszkańca jest niskie w porównaniu z Ameryką Północną czy Europą. Z czego to wynika? Bogdan... The post Bogdan Pęski: Szkło na wagę złota first appeared on Agencja Informacyjna.
Rozmowa z Bogdanem Pęskim, prezesem Zarządu B.D. Art.
Agencja Informacyjna: Jak w ostatnich miesiącach zachowują się ceny szkła w Polsce? Co ma wpływ na stawki szkła?
Bogdan Pęski: Ceny szkła rosną – główny powód podwyżek to bardzo duży popyt. Z raportów wynika, że najszybciej zapotrzebowanie na ten materiał będzie rosło na Bliskim Wschodzie i w Afryce, gdzie zużycie szkła na mieszkańca jest niskie w porównaniu z Ameryką Północną czy Europą.
Z czego to wynika?
Bogdan Pęski: Zapotrzebowanie na całym świecie rośnie, a producentów ubywa. W Europie Zachodniej są likwidowane przestarzałe i mało wydajne huty, które nie spełniają norm środowiskowych, a nowe nie powstają – na odzyskanych terenach deweloperzy stawiają biurowce i osiedla. „Stare” państwa Unii Europejskiej zaopatruje się w tańsze, ale bardzo dobrej jakości szkło produkowane w Polsce, a dla krajowych odbiorców brakuje tego materiału. Pomimo tego, że w Polsce mamy bardzo dużo piasku i moglibyśmy być znacznie większymi producentami, nie wykorzystujemy naszych możliwości. Mamy za mało hut szkła. Polskie przedsiębiorstwa muszą importować szkło z Federacji Rosji, Republiki Turcji i Chińskiej Republiki Ludowej – ale nie tylko nasze przedsiębiorstwa, dlatego duży popyt sprawia, że ceny rosną.
Czego możemy się spodziewać w kolejnych miesiącach – dalszych wzrostów, stabilizacji czy spadków cen szkła?
Bogdan Pęski: Trudno spodziewać się spadku cen. W 2021 roku były 4 podwyżki, a jest dopiero lipiec. W 2020 r. ceny podskoczyły o 50 proc. W Polsce huty należą do zagranicznych inwestorów – z Republiki Francuskiej, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii, Konfederacji Szwajcarskiej, Stanów Zjednoczonych Ameryki i Japonii. Zdecydowana większość szkła trafia za granicę, dlatego B.D. Art planuje inwestycję, która poprawi zaopatrzenie w szkło w Polsce. Nasze przedsiębiorstwo otrzymało pozwolenie na budowę huty, kopalni piasku oraz farmy fotowoltaicznej w Leszkowicach w powiecie lubartowskim. Planowana huta szkła ma produkować 20.000.000 mkw. szkła rocznie przy wykorzystaniu bezpiecznych dla środowiska technologii. Inwestycja uwzględnia również budowę linii energetycznej oraz farmy fotowoltaicznej. B.D. Art obecnie poszukuje inwestorów, którzy będą współuczestniczyć w realizacji budowy zakładu. Nasza inwestycja mogłaby wpłynąć na stabilizację cen w Polsce.
Jaki wpływ i na jakie szczególnie branże mają rosnące ceny szkła?
Bogdan Pęski: W budownictwie w ostatnich latach szkło stało się jednym z podstawowych surowców, a beton coraz częściej jest wypierany z elewacji i ścian. Kolejnymi dużym odbiorcami są: branża solarna oraz przemysł motoryzacyjny. Przekłada się to na wzrost cen szklanych produktów, np. okien i fotowoltaiki, która będzie się coraz szybciej rozwijała. Możemy spodziewać się kolejnych podwyżek.
Dziękujemy za rozmowę.
Bogdan Pęski jest prezesem B.D. Art. Sp. z o.o. Sp. k. Historia przedsiębiorstwa sięga 2001 r. B.D. Art. specjalizuje się w produkcji artykułów dekoracji wnętrz takich jak ramki do zdjęć i lustra.
Przedsiębiorstwo osiada zarejestrowaną markę i logo na wszystkich kontynentach poza Ameryką Południową, gdzie rozpoczyna się proces certyfikacji. Jest przedsiębiorstwem rodzinnym w 100 proc. z polskim kapitałem. B.D. Art. w swojej ofercie posiada ponad 700 produktów. 80 proc. produkcji jest eksportowane. Do grona klientów należą tacy potentaci rynku budowlanego jak m. in.: IKEA, Amazon, Leroy Merlin, Kingfisher, Castorama czy OBI.
B.D. Art. rozwija handel elektroniczny. Przedsiębiorstwo posiada własny sklep internetowy. Produkty B.D. Art. są dostępne w 26 państwach w Europie przez platformę Amazon oraz spółkę córkę BDart EU w Stanach Zjednoczonych Ameryki i Japonii.
Wszystkie zyski są reinwestowane w spółkę lub inne projekty takie jak budownictwo mieszkaniowe (w Białymstoku), czy huta szkła płaskiego i farma fotowoltaiczna 35MW oraz kopalnia minerałów (województwo lubelskie), które wpisują się w zrównoważony rozwój Ściany Wschodniej.